Niezbędne maszyny przy robotach drogowych

Prace przy budowie dróg należą do jednych z najczęstszych, a jednocześnie najbardziej opłacalnym jeżeli chodzi o punkt widzenia wykonującej remonty dróg. Co ciekawe, istnieje ogólny wykaz maszyn, które mogą być stosowane do prac drogowych, co pozwala firmom remontującym jezdnie odpowiednio dostosować swój tabor do wymogów prawnych. Dzisiaj przyjrzymy się jakie są to maszyny i w jakich celach mogą być stosowane.

Maszyny do prac drogowych

chwytak rurowyJedna z pierwszych maszyn, która powszechnie stosuje się do pracy przy remontach oraz kładzeniu nowych dróg są oczywiście koparko-ładowarki. Służą one jako maszyny kopiąco – transportujące, głównie przy pogłębianiu terenu pod budowę drogi, kładzeniu czy tez przesunięciu instalacji kanalizacyjnej – w tym celu trzeba posiadać ładowarkę wyposażoną w chwytak rurowy – oraz wielu innych zadań, w tym tych związanych z oczyszczaniem placu budowy ze zbędnego gruzu czy ziemi. Stosowane do tych zadań koparko – ładowarki muszą mieć określoną moc oraz siłę nośna, gdyż nie wszystkie tego rodzaju maszyny poradzą sobie ze specyfiką prac drogowych. W ostatnim czasie jest wywierany duży nacisk na właścicieli firm budowlanych, aby korzystać jedynie z nowych modeli koparko – ładowarek które będą znacznie mniej awaryjne od tych używanych. Kolejnym urządzeniem stosowanym powszechnie do prac drogowych jest popularna spycharka, zwana spychaczem. Służy ona do przepchania ziemi czy gruzu z terenu pod budowę drogi oraz do wyrównania przekopanego wcześniej terenu. Jest to bardzo ważne, gdyż tylko odpowiednio równy grunt będzie doskonale wiązał się z jezdnią i uchroni ją przed pękaniem. Spycharka jest używana do wyrównywania każdego z kolejnych warstw świeżo budowanej drogi, usuwając z niej kamyki, grudki zaprawy i inne drobne elementy. Do ostatecznego wyrównana świeżo wybudowanej jezdni stosuje się zaś popularny walec drogowy. Sprawia on, że wybudowana autostrada jest idealnie równa, co pozwala jej zachować większą odporność na pękanie czy powstawanie w niej dziur.

Walca również używa się po powstaniu każdego z kolejnych warstw jezdni, dzięki czemu idealnie przylegają one do siebie i są odporne nawet na przejazd dużych samochodów. Ceny tych maszyn są dosyć wysokie, ale inwestycja w nowe, markowe pojazdy przekłada się na szybkość i sprawność przeprowadzanych prac drogowych.